Jak czytać ogłoszenia o pracę?

28/01/2016Kariera, praca, rozwój Komentarze (0) Wrzuć na FB

Dokładne czytanie ogłoszenia o pracę jest pierwszym krokiem do skutecznego i szybkiego znalezienia pracy. Nie sztuką jest wysyłanie CV w odpowiedzi na każde ogłoszenie. Tracisz w ten sposób czas, energię i motywację. Zdecydowanie większe efekty przynosi wysłanie aplikacji na odpowiednio dobrane stanowisko pod twoje kwalifikacje. Z ogłoszenia o pracę można wyczytać wiele cennych informacji.

Dokładnie czytaj ogłoszenia

Dokładnie przeczytane i przeanalizowane ogłoszenie o pracę da ci wiele korzyści, lepiej przygotujesz swoją aplikację. Do korzyści z dokładnego wczytania się w ogłoszenie możemy zaliczyć:

  • Oszczędność czasu

Każdy narzeka na brak czasu, dlatego nikt nie chce narażać się na jego niepotrzebną stratę. Podczas szukania pracy możesz się tego ustrzec, jeśli już na pierwszym etapie dokładnie wczytasz się w ogłoszenie. Nie trać czasu na przygotowanie dokumentów aplikacyjnych pod kątem oferty, która nie jest wiarygodna.

  • Oszczędność pieniędzy

Większość z was szuka pracy dopiero, gdy straci dotychczasową. W takim momencie liczy się każdy grosz. Z tego względu raczej nie stać was będzie na marnowanie pieniędzy/czasu na oferty pracy, które są nietrafione. W końcu trzeba jakoś ubrać i dotrzeć na rozmowę, a jeśli tego oczekuje pracodawca – wysłać dokumenty aplikacyjne klasyczną drogą pocztową .

  • Stawianie na jakość

Nie wysyłaj aplikacji zgodnie z zasadą im więcej, tym lepiej. Postaw na jakość. Dobrze przeczytane ogłoszenie pozwoli ci wysłać aplikację na stanowisko, które jest dopasowane do twoich możliwości.

Jak poznać, co kryje się za ogłoszeniem o pracę?

Każde ogłoszenie jest bazą wiedzy o firmie. Zwróć uwagę na kilka rzeczy:

  • Treść

Za rekrutację pracowników u dużych pracodawców odpowiadają najczęściej specjaliści z wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej danej firmy lub firmy zewnętrznej . Rzetelnie przygotowują ogłoszenia, gdyż są one traktowane jak wizytówka firmy. Są dopracowane pod względem nie tylko treści, ale i grafiki. Nie budzą podejrzeń oszustwa. Ogłoszenia weryfikują zarówno pod kątem stylistycznym, jak i prawnym.

  • Miejsce

Firmy zamieszczające oferty na znanych portalach pracy muszą przejść weryfikację, podczas której podają dane adresowe oraz NIP. W związku z tym jakiekolwiek ogłoszenie, które budzi wątpliwość, nie jest publikowane. Warto o tym pamiętać przeglądając oferty w Internecie lub gazetach.

  • Historia ogłoszenia

Bardzo ważne jest również „śledzenie” historii danego ogłoszenia. Częste powtarzanie się ogłoszenia może oznaczać, że firma ma problemy z pozyskaniem pracowników lub istnieje duża rotacja na danym stanowisku.

Jak czytać ogłoszenia o pracę?

Weryfikację ogłoszenia zacznij od sprawdzenia firmy. Możemy spotkać się z następującymi sytuacjami:

  • W ogłoszeniu jest podana nazwa firmy
    Jeśli w ogłoszeniu nazwa firmy jest podana, masz ułatwione zadanie. Z reguły jest podany także adres strony internetowej (jeśli nie – skorzystaj z wyszukiwarki). Zapoznaj się z jej zawartością. Podczas rozmowy mogą paść pytania weryfikujące twoją wiedzę o firmie, w której chcesz pracować. Brak strony internetowej powinien zbudzić Twoje podejrzenia. Sięgnij wtedy do dodatkowych źródeł.

Można skorzystać z informacji zawartych na różnych forach. Miej do nich ograniczone zaufanie. Zarówno złe, jak i dobre opinie nie muszą być prawdziwe. Zapoznając się ze stroną pracodawcy możesz ocenić, jakimi wartościami kieruje się firma, co ułatwi ci tworzenie  dokumentów aplikacyjnych.

  • W ogłoszeniu nie ma podanej nazwy firmy
    W tym przypadku trudno określić, czy jest to ogłoszenie wiarygodne. Nie wiesz z jaką firmą masz do czynienia. W związku z tym musisz bardziej skupić się na treści ogłoszenia – wymaganiach i warunkach zatrudnienia. Często firmy korzystają z agencji zatrudnienia do przeprowadzenia wstępnej selekcji kandydatów. Innym powodem nie podawania nazwy firmy jest to, że pracodawcy nie chcą, aby obecni pracownicy dowiedzieli się o prowadzonej rekrutacji. Przygotowując aplikację na takie ogłoszenie odnieś się do swoich kompetencji i wymagań przedstawionych w ofercie. Nie pisz zatem, że odpowiada ci misja i wartości firmy, gdyż ich nie znasz.

Najczęściej pojawiające się zwroty w ofertach pracy:

  • Aktywna sprzedaż, nawiązywanie kontaktów handlowych – oznacza z reguły samodzielne pozyskiwanie klienta.
  • Realizacja zamówień – może oznaczać wiele czynności począwszy od telefonicznych uzgodnień, aż po pakowanie i wywożenie przesyłek.
  • Odpowiedzialność za wykonana pracę – może oznaczać, że firma stosuje kary finansowe, jeśli nie wykonamy założonego planu.
  • Dynamizm – w tym słowie kryje się również kreatywność, gotowość na zmiany.
  • Dyspozycyjność – praca może wymagać poświęcenia swojego czasu, pracę w godzinach nadliczbowych lub nawet w weekendy.
  • Liczne szkolenia – oznacza, że musimy być zorientowani na ciągły rozwój. To również znak, że firma chce przysposobić pracownika.
  • Praca w międzynarodowym zespole – oznacza, że wymóg znajomości języka obcego jest kluczowy.
  • Motywacyjne wynagrodzenie bądź wynagrodzenie uzależnione od wyników – z reguły oznacza minimalną podstawę i prowizję lub samo wynagrodzenie prowizyjne. Jest uzależnione w głównej mierze od zysków, jakie wypracujemy dla firmy.
  • Godne lub konkurencyjne wynagrodzenie – z reguły oznacza średnią płacę w regionie.
  • Pakiet świadczeń dodatkowych – jeżeli nie jest dokładnie określone co obejmuje, może to oznaczać jedynie dodatkowe ubezpieczenie.
  • Oczekujemy statusu studenta – z reguły oznacza umowę – zlecenie.
  • Firma zatrudni do współpracy – może oznaczać to samo, co oczekiwanie gotowości do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Idealne ogłoszenie powinno:

  • Być zamieszczone w wiarygodnym i sprawdzonym źródle (ogłoszenie płatne).
  • Posiadać nazwę firmy i krótki jej opis oraz odsyłacz do strony internetowej.
  • Opisywać stanowisko i zakres obowiązków.
  • Precyzyjnie określać wymagania od kandydata.
  • Określać korzyści wynikające z podjęcia pracy.
  • Określać wynagrodzenie.
  • Nie zawierać dyskryminujących zwrotów.

Złe ogłoszenie to takie, które:

  • Jest niewiadomego pochodzenia (najczęściej publikowane w darmowych serwisach).
  • Posiada lakoniczne informacje.
  • Zawiera błędy ortograficzne i stylistyczne.
  • Nie podaje danych kontaktowych, tylko darmową skrzynkę mailową bądź telefon komórkowy.
  • Nie określa wymagań i nie opisuje obowiązków.
  • Podaje tylko wynagrodzenie bądź określenia typu: „łatwo zarobisz”, „tylko u nas” itp.
  • Pojawiają się cyklicznie, w krótkich odstępach czasu.

Nie ma tutaj jeszcze żadnych komentarzy. Możesz być pierwszy :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *