Jak powinno wyglądać e-portfolio? Kilka porad dla szukających pracy
opublikowano: 04.06.2014
Dziś wiele osób poszukujących pracy tworzy własne strony internetowe, aby pełniej przedstawić swoją sylwetkę: wykształcenie, umiejętności, a co najważniejsze – doświadczenie zawodowe. Strona www umożliwia dołączenie do tych suchych informacji dowodów swoich sukcesów, jak np. skany dyplomów, zdjęcia, referencje, opinie współpracowników czy video CV. E-portfolio jest świetnym narzędziem wspomagającym poszukiwanie pracy. Warto jednak przestrzegać kilku zasad:
1. Wszystkie treści oraz grafiki, które umieścisz na swoim portfolio mogą zaważyć pozytywnie bądź negatywnie na Twojej rekrutacji, dlatego pamiętaj, aby rozważnie i umiejętnie dobierać wszelkie materiały.
2. Nie publikuj wszystkich informacji o sobie, zwłaszcza o życiu prywatnym. Jeśli to jest Twoje zawodowe portfolio, skomponuj je tak, aby główną rolę grały wiadomości na temat Twojego rozwoju zawodowego, poziomu poznania danej branży itd.
3. Warto na swoim portfolio prowadzić bloga branżowego, który będzie świadczył o tym, że znasz i dobrze się orientujesz w danej dziedzinie wiedzy. Odradzam podejmowania tematów związanych z moralnością, religią i polityką, chyba, że jest to wskazane w danej kategorii zawodowej, np. ksiądz, polityk 🙂
4. Zadbaj o dobrą jakość zamieszczanych tam zdjęć i poprawność językową wszystkich tekstów. Nic tak nie razi jak literówki czy błędy ortograficzne. Przed publikacją strony internetowej poproś kilku znajomych o uczciwą krytykę. Poznasz w ten sposób słabe punkty swojej strony.
5. Czy to na rozmowie rekrutacyjnej, czy też na swoim portfolio nie wypowiadaj się negatywnie o swoich poprzednich pracodawcach. To źle brzmi. Jeśli byłeś w konflikcie ze swoim poprzednim pracodawcą, to nie powołuj się na niego. Taki jest świat, że nie wszyscy musimy się kochać…
6. Może to oczywiste, ale nie zapomnij na e-portfolio zostawić namiarów na siebie, jak e-mail i numer telefonu. Zadbaj jednocześnie o swoje bezpieczeństwo nie podając dokładnego adresu zamieszkania, aby nie zapukał do Twoich drzwi przypadkiem konkurent biorący udział w tym samym wyścigu o etat 😉
7. E-portfolio powinno znajdować się w sieci pod indywidualną domeną, w nazwie której powinno występować nazwisko bądź pseudonim (pseudonim powinien być związany z Twoim dotychczasowym doświadczeniem). Za 1. rok używania domeny płaci się bardzo mało (już od 10 zł). Każdy następny rok jest już droższy (ok. 50 zł). Najlepiej wybrać jedno z trzech podanych rozszerzeń domen: pl, eu, com.
8. Hosting – sam zakup domeny nie wystarczy. Potrzebny jest serwer, gdzie będą składowane pliki tworzące stronę www. Nie korzystaj z serwisów oferujących bezpłatny hosting. Za bezpłatne korzystanie z ich usług otrzymasz prezent w postaci reklam, które będą wyświetlane każdej osobie odwiedzającej Twoje e-portfolio. Po co drażnić rekrutera?! Lepiej zainwestować we własny hosting. Już za 50 zł rocznie otrzymasz bardzo dobry hosting w zupełności zaspokajający potrzeby Twojego e-portfolio.
Koszty utrzymania e-portfolio są więc niewielkie: 10zł/50 zł za domenę + 50 zł za hosting = 100 zł rocznie, czyli niecałe 10 zł miesięcznie.
9. Jeśli posiadasz już własny hosting i domenę, to warto, abyś posługiwał się indywidualnym adresem mailowym. Nieprofesjonalne jest posiadanie własnego e-portfolio, a posługiwaniem się adresem mailowym np. wp, tlen czy nawet gmail. Jeśli przykładowo posiadasz domenę kowalski.pl, a masz na imię Mikołaj, to Twój adres mailowy niech brzmi: mikołaj@kowalski.pl. Korespondując z rekruterami promujesz jednocześnie domenę swojego e-portfolio. Dobry rekruter z ciekawości na pewno tam zajrzy.
10. Warto utworzyć takie e-portfolio, które będzie responsywne, to znaczy będzie dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Powodzenia!