Absolwenci na walizkach

Wszystko o rozmowie rekrutacyjnej – praktyczne porady

przebieg-rozmowy-o-praceAby dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej powinniśmy znać jej przebieg i w miarę możliwości ją kontrolować. Większość z nas nawet nie zdaje sobie sprawy, że rozmowa dzieli się na odpowiednie etapy. Taka wiedza da nam poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie prawdopodobnie jesteśmy w stanie przewidzieć jej przebieg.

Modelowy przebieg rozmowy kwalifikacyjnej

Wprowadzenie
Dzieli się na takie elementy, jak powitanie kandydata, przedstawienie się. Dobry rekruter powinien także na początku rozmowy rozładować atmosferę, przedstawić formę rozmowy i dalsze jej etapy.

Przedstawienie oferty
W tej części osoba rekrutująca przedstawia firmę, informacje o stanowisku oraz warunkach zatrudnienia.

Weryfikacja informacji zawartych w CV i liście motywacyjnym
Jak sama nazwa wskazuje będziemy sprawdzani, czy informacje zawarte w CV są spójne oraz czy nie dopuściliśmy się oszustwa. Rekruter w tej części dopytuje o szczegóły naszego doświadczenia zawodowego oraz oczekuje wyjaśnienia niejasności oraz uzupełnienia informacji, których zabrakło w CV i LM.

Zbieranie nowych informacji o kandydacie
Najważniejsza część i główny powód rozmowy. To tu rekruter będzie chciał uzyskać informacje tj.: motywy ubiegania się o stanowisko, doświadczenie zawodowe, informacje dodatkowe, ważne ze względu na wymogi danego stanowiska czy preferencje, motywy działania, wartości ważne dla kandydata.

Zamknięcie rozmowy
Podziękowanie za rozmowę, pytania kandydata oraz dodatkowe informacje o ewentualnym kontakcie i terminach następnych spotkań.

Przykładowe pytania i jak z nich wybrnąć

1. Proszę powiedzieć coś o sobie.

Należy przedstawić w skrócie informacje zawarte w CV tj.:

  • Wykształcenie
  • Historię zatrudnienia
  • Pochwalić się sukcesami
  • Powiązać swoją osobę z firmą (np. dzięki przykładom, że już wykonywaliśmy podobną pracę lub posiadamy wiedzę w danym zakresie)

2. Jakie są pani/pana mocne strony?

Tu należy połączyć nasze zalety ze stanowiskiem, na które aplikujemy. Dodatkowo można wymienić cechy, które szanujemy u innych i też powiązać je ze sobą.

3. Jakie są pani/pana słabe strony?

Najlepszym wyjściem będzie wymienić cechy, które są dwuznaczne np.: przesadny perfekcjonizm oraz zaznaczyć, jak ważna jest świadomość posiadania słabych cech. Istotne, aby zwrócić uwagę na pracę jaką się wykonuje w pozbyciu wad i wymienić wadę, która obróciła się w zaletę dzięki pracy nad nią.

4. Jakie są pana/pani oczekiwania finansowe?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie należy wcześniej wykonać rozeznanie rynku i dowiedzieć się, jakie są aktualne zarobki na podobnym stanowisku. Można stwierdzić, że na początku nowy pracownik może dostawać niższą stawkę. W takim wypadku powinniśmy przedstawić siebie jako wartościowego pracownika oraz dać do zrozumienia rekruterowi, że jesteśmy gotowi na negocjacje.

5. Jakie zmiany wprowadziłby pan/pani do naszej firmy, jeśli byśmy pana/panią dziś zatrudnili?

Jest to pytanie podchwytliwe. Nie należy odpowiadać bezpośrednio rekruterowi, może być to odebrane jako cwaniactwo. Najlepszym wyjściem będzie stwierdzić, że jako przyszły pracownik nie posiadamy wiedzy o mechanizmach wewnętrznych firmy, lecz zasugerujemy zmiany jak poznamy firmę jako pracownicy.

6. A co ze stresującymi sytuacjami? Jak pan/pani sobie radzi ze stresem?

Należy zasugerować, że pewna doza stresu jest mobilizująca oraz połączyć stres z brakiem przygotowania. Dobrze wypadniemy, jeśli przedstawimy sposób na radzenie sobie ze stresem.

7. Dlaczego właściwie rezygnuje pan/pani z pracy w aktualnej firmie? Jaki jest powód?

Intencją pytającego jest odkryć, na ile kandydat jest lojalny wobec poprzedniej firmy. Nie należy oczerniać pracodawcy oraz pominąć osobiste powody. Nie powinno się stosować ogólników tj.: zła atmosfera czy chęć zmiany. Wymień powód, tj: brak rozwoju, który cię demotywuje.

8. Czy planuje pan/pani dzieci?

To pytanie nie powinno zostać zadane. Przy odpowiedzi należy zachować zdrowy rozsądek i starać się nie ponieść emocjom. Jeśli zdecydujemy się odpowiedzieć należy robić to stonowanie, spokojnie i dyplomatycznie. Zastanów się, czy chcesz pracować w firmie, która zadaje takie pytania.

Zakończenie rozmowy

Ta część zwykle zaczyna się od pytania prowadzącego do kandydata: „Czy ma pan/pani jakieś pytania?”. Wskazane jest, by kandydat do pracy takie pytania zadał. Świadczy to bowiem o faktycznym zainteresowaniu ofertą. Na zakończenie rozmowy można spytać o:

  • strukturę organizacyjną firmy,
  • zakres obowiązków,
  • możliwość awansu (ścieżkę kariery),
  • termin rozpoczęcia pracy,
  • bezpośredniego przełożonego,
  • rodzaj stanowiska – czy samodzielne czy praca zespołowa,
  • termin wyników rekrutacji i sposobie powiadomienia kandydata.

Zanim jednak zdecydujemy się zadać pytanie powinniśmy pomyśleć, co ono powie rekruterowi o nas samych. W razie wątpliwości zastanówmy się sami nad naszą reakcją na zadanie takiego pytania. Na zakończenie osoba prowadząca rekrutację powinna podsumować przebieg rozmowy, aby potwierdzić uzyskane wcześniej informacje. Rekruter może nas również spytać o dojazd do miejsca pracy (szczególnie jeżeli firma znajduje się gdzieś na obrzeżach miasta) oraz czy jesteśmy zainteresowani kolejnym etapem rekrutacji.

Pamiętaj o kilku zasadach!

  • To rekruter kończy rozmowę.
  • To rekruter pierwszy wstaje i podaje rękę.
  • Obie strony powinny podziękować sobie za poświęcony czas.
  • Przeprośmy za ewentualne zakłócenia, które miały miejsce podczas rozmowy.

Koniec rozmowy nie jest jednoznaczny z zakończeniem naszej aktywności w związku z daną ofertą pracy. Jest jeszcze wiele rzeczy, które powinniśmy zrobić po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej.

Pamiętaj o naładowanym telefonie i sprawdzaniu regularnie poczty elektronicznej. Dodatkowo powinniśmy wysłać wiadomość z podziękowaniem za rozmowę. Adresujemy ją do osoby przeprowadzającej z nami rozmowę. Pisząc takie podziękowanie warto kierować się kilkoma zasadami:

  • Szybko: wiadomość powinna być wysłana maksymalnie w ciągu 24 godzin po spotkaniu.
  • Zwięźle: wystarczy kilka zdań, słowa podziękowania za możliwość zaprezentowania siebie, można dodać ważną informację, o której zapomnieliśmy podczas rozmowy, pokażmy że praca jest dla nas nadal atrakcyjna, na koniec podkreślmy, że czekamy na informację zwrotną.
  • Bez upiększeń: pamiętajmy o tym, żeby nie przedobrzyć, aby osoba czytająca nie miała poczucia wywierania presji, zbyt dużo pochlebstw i zachwytów nad firmą nie jest mile widziane.
  • Bez tłumaczeń, próśb i negocjacji: taka wiadomość nie może być sposobem na negocjowanie stawki wynagrodzenia, godzin pracy czy też innych warunków. Nie tłumaczymy się również z błędów czy wpadek, jakie miały miejsce na rozmowie kwalifikacyjnej. Nie prosimy o pracę i nie ponaglajmy rekrutera co do podjęcia decyzji.

Kolejną ważną rzeczą, którą powinniśmy zrobić po zakończeniu rozmowy jest śledzenie strony internetowej firmy, dzięki temu będziemy wiedzieć na bieżąco o działaniach podejmowanych przez potencjalnego pracodawcę.

Nie zaprzestajemy również przeglądać ofert pracy, wysyłać CV i uczęszczać na kolejne rozmowy rekrutacyjne (nawet wtedy, gdy wydaje nam się, że mamy duże szanse dostać pracę).

Każda przebyta rozmowa jest doskonałym materiałem do nauki. Dlatego warto po jej zakończeniu zadać sobie kilka pytań typu:

  • O czym mówiliśmy, gdy zauważyliśmy wzmożone zainteresowanie ze strony pracodawcy, co zrobiliśmy dobrze?
  • O czym mówiliśmy, gdy wydawało nam się, że zdenerwowaliśmy pracodawcę, co zrobiliśmy źle?
  • Czy dobrze zaprezentowaliśmy swoje kwalifikacje?
  • Czy zadaliśmy pytania, które mieliśmy zadać?
  • Czy mówiliśmy zbyt dużo, a może zbyt mało?
  • Czy nie byliśmy zbyt swobodni lub zbyt spięci, agresywni lub nieśmiali?
  • Czy w którymś momencie rozmowy czuliśmy się niepewnie, zastanówmy się dlaczego?
  • Czy udało nam się efektownie zamknąć rozmowę?
  • Co się nie udało albo co mogliśmy zrobić lepiej?

Odpowiedzi między innymi na te pytania pomogą nam się przygotować do kolejnych rozmów kwalifikacyjnych.

Z reguły po rozmowie rekrutacyjnej kandydat słyszy znamienne słowa „odezwiemy się do pana/pani” jednakże z różnych powodów nie zawsze tak się dzieje. Co wtedy robić? Powinniśmy zadzwonić do danej firmy i zapytać czy są już wyniki rekrutacji na dane stanowisko. Oczywiście dzwonimy, jak już minie ustalony termin, w którym ta informacja miała zostać przekazana. Z reguły wówczas uzyskamy odpowiedź. Jeżeli będzie ona negatywna warto wykazać inicjatywę i zapytać co było przyczyną odmowy. Niektóre firmy na pewno nie udzielą nam takiej informacji. Warto jednak zadać takie pytanie, ponieważ dzięki uzyskanej odpowiedzi będziemy wiedzieli, nad czym jeszcze trzeba popracować.

Nie ma tutaj jeszcze żadnych komentarzy. Możesz być pierwszy :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *