Zasady o których warto pamiętać przy tworzeniu strony internetowej

Nad stroną internetową trzeba cały czas pracować. Nie tylko pod kątem grafiki, kiedy zmieniają się preferencje estetyczne (wygląd stron www w latach 90. vs dziś), ale przede wszystkim ze względu na optymalizację strony pod kątek założonych przez nas celów. Kiedy tworzymy stronę, to nie zawsze od razu wiemy, jak ją wykonać, aby user odwiedzający nasz serwis czuł się dobrze i wykonał odpowiednią akcję, do której został np. wcześniej namówiony poprzez baner reklamowy.

Przy tworzeniu stron internetowych kieruję się więc kilkoma zasadami, które może i Tobie pomogą w procesie tworzenia stron:

1. Prosta i zrozumiała struktura strony.

Jakiejkolwiek byśmy nie mieli strony warto dbać o to, aby miała przejrzystą i logiczną strukturę. Przed publikacją strony warto podać ją do sprawdzenia znajomym, czy intuicyjnie czują, gdzie trzeba kliknąć, aby dotrzeć do określonych informacji. Warto dobrze zaplanować układ strony, gdyż późniejsze zmiany mogą okazać się bardziej czasochłonne niż byśmy je wykonali na początku. Jeśli chodzi o kolejność, to wpierw obmyślam strukturę strony – rozmieszczenie poszczególnych elementów, następnie jej dodatkowe funkcje, a na koniec dostosowuję grafikę do potrzeb klienta.

2. Równowaga pomiędzy treścią a grafikami/banerami.

Unikajcie wielości kolorowych, migających banerów. Użytkownicy serwisów poszukują wiedzy i informacji, nie chcą oglądać żadnych reklam – im mniej, tym lepiej. Nie chodzi tylko o reklamy płatne, które u siebie zamieszczamy (np. Google AdSense czy banery reklamodawców z sieci afiliacyjnej), także nie można przesadzić z banerami, które linkują do innych stron wewnątrz naszego serwisu. Dwa, maksymalnie trzy miejsca w strukturze strony, gdzie mamy miejsce na banery powinny w zupełności wystarczyć.

3. Optymalizacja strony pod kątem założonych celów.

Struktura strony powinna być dostosowana do celu, jaki ma osiągnąć. Podczas projektowania strony wypisz cele, jakie za jej pomocą chcesz osiągnąć. Może to być np. zwiększenie liczby unikalnych użytkowników, poprawienie komunikacji z partnerami, lepsza prezentacja treści strony, zwiększenie obrotów e-klepu o 20%, zwiększenie konwersji, np. liczby miesięcznie wysłanych wniosków o kontakt przez użytkowników strony.

4. Ważne rzeczy wyróżniamy – nie wyróżniamy wszystkiego.

Dla właściciela strony wszystko jest ważne, jednakże nie wszystko zmieści się w topie strony, żeby od razu rzucało się w oczy. Trzeba umieć dobrać elementy, które chcemy wyróżnić. Użytkowników denerwuje, kiedy każde miejsce na stronie głównej jest wyróżnione krzyczącym kolorem, większą czcionką niż standardowy tekst. To powoduje chaos, w konsekwencji czego mniej osób będzie wchodziło w głąb strony, gdyż wybór będzie na tyle trudny, że nie dokonają żadnego. Właśnie kiedy wchodzimy na takie serwisy, to zazwyczaj stosujemy ucieczkę, nie chce się nam tam dłużej szukać informacji, gdyż strona jest – jak mówimy „denerwująca”.

5. To, co po prawej stronie jest bardziej klikalne.

Zasada (diagram) Gutenberga mówi o tym, ze to co po prawej stronie jest bardziej klikalne. Dlatego też np. nasze zdjęcie w CV umieszczamy po prawej stronie, abyśmy byli bardziej zapamiętani. Kiedy chcemy, aby użytkownik wykonał na stronie określoną akcję (call to action), to zamieszczamy to w górnym prawym części strony. Także dolna prawa część strony jest chętnie przez nas oglądana. Ta zasada generalnie wynika z tego, że uczestniczymy w kulturze, gdzie czyta się od lewej do prawej i z góry na dół. W krajach, gdzie ta kolejność jest odwrotna należy stosować odwrotne zasady. Jeśli więc tworzysz swoje e-portfolio i marzy Ci się etat w jakieś firmie z Arabii Saudyjskiej, to zamieść ważne informacje (np. zdjęcie, kontakt), po lewej stronie.

O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu stron internetowych?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze

Twój komentarz wkrótce zostanie opublikowany
  • Ewa pisze:

    Na pewno część z tych rad zastosuję:)